VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
Žáci s diagnostikovanou specifickou poruchou učení jsou vzděláváni podle vyhlášky č. 27/2016 Sb.,o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí , žáků a studentů mimořádně nadaných , ve znění vyhlášky s účinností k 1. 1. 2018
Zakonný zástupce nezletilého žáka je poučen výchovnou poradkyní o základních informacích o speciálním vzdělávání.
Informace o:
a) právech a povinnostech žáků a zákonných zástupců nezletilých žáků ve vztahu
k plnění povinné školní docházky
na vzdělání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jeho vzdělávacím potřebám a možnostem
na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní
na bezplatné užívání speciálních učebnic a speciálních didaktických a kompenzačních pomůcek poskytované školou
na poradenskou pomoc školy a školského zařízení ( PPP, SPC)
dále viz školní řád ze dne 1. 9. 2017, kapitola I
b) organizačních formách vzdělávání, jejich rozdílech a souvisejících organizačních změnách
program školy je nastaven tak, aby umožňoval osobnostní rozvoj každého žáka
ve prospěch jeho osobnostního maxima
žáci jsou vzděláváni v běžné třídě formou individuální integrace
žáci jsou vzděláváni podle individuálního vzdělávacího plánu, který je zpracován
na základě školního vzdělávacího programu, vycházející ze specifických vzdělávacích potřeb žáka
žáci se jednou týdně účastní skupinové reedukační výuky s individuálním časovým prostorem pro každého žáka
žáci využívají kompenzační pomůcky podle svých možností a potřeb např. tabulky, doplňovací cvičení, pracovní listy, uvolňovací cvičení, linky v sešitech, nápravné a výukové počítačové programy
c) struktuře vzdělávacích programů
vzdělávání žáků se obsahem neodlišuje od běžné výuky
žáci se zapojují ve vyučovacích hodinách do všech činností a způsobů získávání vědomostí- individuální práce, skupinové práce, projekty, referáty, pracovní listy, vyhledávání a zpracování informací
většina poruch učení se projeví zejména v českém jazyce
na základě doporučení ze školského poradenského centra je pro práci žáka zvolená optimální úroveň
zákonný zástupce se aktivně podílí formou domácí přípravy na rozvoji žáka
d) rozdílech ve vzdělávacích programech a rozdílech ve výstupních klíčových kompetencích
zasahují oblast kompetencí osobnostně - sociální výchovy
je nutné respektovat zvláštnosti a možnosti žáka
vytvořit optimální pracovní prostředí včetně vstřícné, přátelské atmosféry
dodržovat zásady všestrannosti a soustavnosti
klást přiměřené nároky a pozvolna zvyšovat tyto nároky
motivovat pochvalou
u žáků s poruchou chování střídat pracovní tempo, činnosti, podporovat snahu, chválit, důsledně dbát na dodržování pravidel, povinností
u nadaných žáků volit učební strategie, které umožňují rozvoj žáka např. diferencovaně zadávané úkoly, individuální složitější práce, zadávání projektů, učení navzájem, vhodně zvolené role při skupinové práci
každý žák se může účastnit školních soutěží, olympiád, apod.
e) organizačních změnách, které v souvislosti s převodem do jiného vzdělávacího programu mohou nastat
žáci jsou zařazeni v rámci běžné výuky
účastní se hodin reedukace v dohodnutém čase, v dohodnutém prostředí
u žáků s poruchou chování je vhodná úzká spolupráce s třídním učitelem, se speciálním pedagogem při řešení organizačních změn
f) podpůrných nebo vyrovnávacích opatřeních, která mohou žákovi pomoci zvládat stávající vzdělávací program
využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání,
využití kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů,
zařazení předmětů speciálněpedagogické péče,
poskytování individuální podpory při výuce a přípravě na výuku,
poskytování pedagogicko- psychologických služeb, zajištění služeb asistenta pedagoga,
snížení počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině
g) možnosti diagnostického pobytu podle §9 odst. 2
zařazení žáka do některé formy speciálního vzdělávání může předcházet diagnostický pobyt tohoto žáka ve škole, do níž má být zařazen, a to v délce 2 až 6 měsíců
h) možnosti vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu
individuální vzdělávací plány upravují obsah, formy a podmínky jejich vzdělávání
práce žáka podle pokynů obsažených v IVP je každé pololetí hodnocena
i) možnostech dalšího vzdělávání a profesního uplatnění
součástí RVP je vzdělávací oblast Člověk a svět práce
v rámci základního vzdělávání se žák snaží orientovat se v možnostech svého dalšího vzdělávání se, orientovat se na trhu práce
žák by měl volit povolání tak, aby využil své specifické schopnosti, osobní sklony, zájmy
Žák má dále možnost využití profesního poradenství :
- na školách výchovný poradce, třídní učitel/ka
- poradenská zařízení např. pedagogicko-psychologické poradny (PPP), speciálně pedagogická centra (SPC), informační a poradenská střediska (IPS) zabývající se volbou povolání při úřadech práce Zpracovala:M. Rudolfová