VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI

Žáci s diagnostikovanou  specifickou poruchou učení jsou vzděláváni podle vyhlášky č. 73/2005 Sb.,o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí , žáků a studentů mimořádně nadaných , ve znění vyhlášky č. 147/2011Sb.,s účinností k 1. 9. 2011

Zakonný zástupce nezletilého žáka je poučen výchovnou poradkyní o základních informacích o speciálním vzdělávání.

Informace o:

a) právech a povinnostech žáků a zákonných zástupců nezletilých žáků ve vztahu

k plnění povinné školní docházky

  • na vzdělání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jeho vzdělávacím potřebám a možnostem

  • na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní

  • na bezplatné užívání speciálních učebnic a speciálních didaktických a kompenzačních pomůcek poskytované školou

  • na poradenskou pomoc školy a školského zařízení ( PPP, SPC)

dále viz školní řád ze dne 1. 9. 2017, kapitola I

b) organizačních formách vzdělávání, jejich rozdílech a souvisejících organizačních změnách

  • program školy je nastaven tak, aby umožňoval osobnostní rozvoj každého žáka

    ve prospěch jeho osobnostního maxima

  • žáci jsou vzděláváni v běžné třídě formou individuální integrace

  • žáci jsou vzděláváni podle individuálního vzdělávacího plánu, který je zpracován

    na základě školního vzdělávacího programu, vycházející ze specifických vzdělávacích potřeb žáka

  • žáci se jednou týdně účastní skupinové reedukační výuky s individuálním časovým prostorem pro každého žáka

  • žáci využívají kompenzační pomůcky podle svých možností a potřeb např. tabulky, doplňovací cvičení, pracovní listy, uvolňovací cvičení, linky v sešitech, nápravné a výukové počítačové programy

c) struktuře vzdělávacích programů

  • vzdělávání žáků se obsahem neodlišuje od běžné výuky

  • žáci se zapojují ve vyučovacích hodinách do všech činností a způsobů získávání vědomostí- individuální práce, skupinové práce, projekty, referáty, pracovní listy, vyhledávání a zpracování informací

  • většina poruch učení se projeví zejména v českém jazyce

  • na základě doporučení ze školského poradenského centra je pro práci žáka zvolená optimální úroveň

  • zákonný zástupce se aktivně podílí formou domácí přípravy na rozvoji žáka

d) rozdílech ve vzdělávacích programech a rozdílech ve výstupních klíčových kompetencích

  • zasahují oblast kompetencí osobnostně - sociální výchovy

  • je nutné respektovat zvláštnosti a možnosti žáka

  • vytvořit optimální pracovní prostředí včetně vstřícné, přátelské atmosféry

  • dodržovat zásady všestrannosti a soustavnosti

  • klást přiměřené nároky a pozvolna zvyšovat tyto nároky

  • motivovat pochvalou

  • u žáků s poruchou chování střídat pracovní tempo, činnosti, podporovat snahu, chválit, důsledně dbát na dodržování pravidel, povinností

  • u nadaných žáků volit učební strategie, které umožňují rozvoj žáka např. diferencovaně zadávané úkoly, individuální složitější práce, zadávání projektů, učení navzájem, vhodně zvolené role při skupinové práci

  • každý žák se může účastnit školních soutěží, olympiád, apod.

e) organizačních změnách, které v souvislosti s převodem do jiného vzdělávacího programu mohou nastat

  • žáci jsou zařazeni v rámci běžné výuky

  • účastní se hodin reedukace v dohodnutém čase, v dohodnutém prostředí

  • u žáků s poruchou chování je vhodná úzká spolupráce s třídním učitelem, se speciálním pedagogem při řešení organizačních změn

f) podpůrných nebo vyrovnávacích opatřeních, která mohou žákovi pomoci zvládat stávající vzdělávací program

  • využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání,

  • využití kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů,

  • zařazení předmětů speciálněpedagogické péče,

  • poskytování individuální podpory při výuce a přípravě na výuku,

  • poskytování pedagogicko- psychologických služeb, zajištění služeb asistenta pedagoga,

  • snížení počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině

g) možnosti diagnostického pobytu podle §9 odst. 2

  • zařazení žáka do některé formy speciálního vzdělávání může předcházet diagnostický pobyt tohoto žáka ve škole, do níž má být zařazen, a to v délce 2 až 6 měsíců

h) možnosti vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu

  • individuální vzdělávací plány upravují obsah, formy a podmínky jejich vzdělávání

  • práce žáka podle pokynů obsažených v IVP je každé pololetí hodnocena

i) možnostech dalšího vzdělávání a profesního uplatnění

  • součástí RVP je vzdělávací oblast Člověk a svět práce

  • v rámci základního vzdělávání se žák snaží orientovat se v možnostech svého dalšího vzdělávání se, orientovat se na trhu práce

  • žák by měl volit povolání tak, aby využil své specifické schopnosti, osobní sklony, zájmy

Žák má dále možnost využití profesního poradenství :

- na školách výchovný poradce, třídní učitel/ka

- poradenská zařízení např.  pedagogicko-psychologické poradny (PPP), speciálně pedagogická centra (SPC), informační a poradenská střediska (IPS)  zabývající se volbou povolání při úřadech práce                 Zpracovala:M. Rudolfová